הרהור מעמיק - תרגול
- admin dreamers
- 1 בספט׳ 2025
- זמן קריאה 1 דקות
אנו מזמינים.ות אותך למצוא 2 א.נשים איתם תוכל להתאמן בהנחיית הרהור מעמיק (למשל 2 חברים שלך, או משפחה או משתתפים.ות אחרים.ות בהכשרה). שתפו באזור הלמידה את 3 הנקודות שלקחתםן מהחוויה שלכםן בהנחיית הרהור מעמיק. מוזמנים.ות להתייחס למה שהלך טוב בהנחיה ולמה שהייתןם רוצות.ים לשפר בפעם הבאה

התנסיתי בהנחיית "הרהור מעמיק" עם אחותי וחברתי, והפעם התחלנו קודם כל בשליפת קלפים ספונטנית מתוך הנושא השני "הדרך בה אנו פועלות ופועלים".
אחותי שלפה את המעלה "טוב לב", וחברתי שלפה את המעלה "דיבור מיטיב".
אחרי השליפה, העברתי את ההרהור המעמיק. כמנחה מתחילה, הרגשתי לחץ גדול תוך כדי שהקראתי להן. עלו בי המון ספקות ומחשבות לגבי השתיקות והזמנים: מתי לעצור, לכמה זמן, והאם השקט ארוך ומביך מדי.
בסיום התרגול, שתיהן שיתפו שההנחיה שלי הייתה טובה ושהן נכנסו לשקט פנימי עמוק. התובנה הכי חזקה שלהן מהמדיטציה הייתה שהמעלות שהן שלפו בהתחלה הן בדיוק מה שהן היו צריכות כרגע בדרך הפעולה שלהן בחיים.
הלמידה הכי גדולה שלי מהחוויה הזו היא שיש פער עצום בין הרעש והלחץ שלי כמנחה לבין המציאות. …
בחרתי בבן הזוג ובבת שלי לקחת חלק בהנחייה של הרהור מעמיק. נתתי להם לבחור באת מארבע המעלות בנושא הליבה "ההדרך בה אנו חושבים" והם בחרו את המעלה "שביעות רצון". החלטתי להסביר ממש בקצרה מה המטרה והזמנתי אותם להתבונן לעומק במעלה וליצור חיבור רגשי ולהפיק את התובנות.
שלוש התובנות שלי מהתהליך:
כדאי להסביר ממש בקצרה ולאפשר למשתתפים ללמוד מחווית השיח המשותף.
לכל משתתף יש את הפרשנות שלו למעלה והשיח הפורה שנוצר מאפשר הקשבה ופתיחות ללמידה. הרעיון הוא עצם השיח ולאו דווקא התשובה הקונקרטית.
ניהול הזמן מאוד חשוב, ולכן מעורבות שלי כמנחה חשובה מאוד: להסתובב בין הזוגות ולוודא שהשיח ענייני ולא גולש לשיתופים אחרים.
נקודות לשיפור:
עמידה בזמנים בחלוקה של הסבר קצרצר, חלוקה לזוגות ואיסוף במליאה.
היי כולן, כולכן התייחסתן להיבט של עמידה בזמנים (ליתר דיוק אי-עמידה בזמנים) וההרהור המעמיק הוא אחד הכלים שזה הכי קורה בהם מהסיבות הבאות:1) אנחנו לפעמים נסחפים בהנחיית ההרהור מעמיק - במיוחד בחלק של החזרה לגוף ולנשימה מתוך המחשבה או הרצון להנחות מדיטציית מיינדפולנס ולתת לעצמנו ולמשתתפים להשתקע בה ולהנות ממנה, שזה יפה וחשוב, אבל לא פרקטי אם רוצים לעמוד בזמנים וגם לא המטרה העיקרית של הכלי.2) מטרת ההרהור המעמיק היא חיבור לחוויה אישית ולעמדות הפנימיות שלנו שאנחנו הולכים לשתף בקבוצות קטנות – ומכיוון שאנחנו "חיות חברתיות" אנחנו אוהבים לשתף (ואף זקוקים לזה בכל מיני רמות) ולכן לפעמים המנחים מכים בגונג מלא פעמים והקבוצות ממשיכות את הדיונים והשיתופים כאילו לא נשמע גונג מעולם...3) ניהול הדיון והשיתוף לאחר הדיון בקבוצות נוטה מאוד…
אזור למידה- תרגול הרהור מעמיק
את נושא ההרהור, בהתנסות אחת אני בחרתי במעלה עבור חברתי ובהתנסות אחרת בעלי בחר את המעלה .
נקודות חיוביות בהנחיה:
1. תהליך ההנחיה אפשר לה להיות בכאן ועכשיו, לחשוב על המעלה : "הוקרת תודה" ולהיזכר בנסיבות חייה בהם באו לידי ביטוי.
2. הקשבה- הרגשתי שאני מתאמנת בהקשבה, כאשר סיפרה על האנשים שלהם מוקירה תודה. בלהקשיב מבלי להתערב.
3. סיום- רק בסיום ההתנסות- סיכמתי את דבריה, ויכולתה להתבונן באופן מורכב על אותו אדם גם בהוקרת תודה וגם בצרכים שלה שלא נענים.
4. שיחה אחרי ההנחיה על התהליך , המחשבות, ועקרונות שמובילים בחיים.
נקודות לשיפור:
1. עמידה בזמנים- השיתוף שלה חרג מהזמנים , שלהם נקבע התרגיל. לחשוב עוד כיצד ניתן להתערב או להפסיק או לקחת את…
שלוש נקודות שלקחתי מהחוויה בהנחיית הרהור מעמיק בשבוע שעבר במסגרת הסדנה:
פחות הסברים – יותר חוויה הבנתי שעדיף הסבר קצר וממוקד. דווקא מתן מרחב למשתתפים לחוות את התרגיל באופן ישיר יוצר מעורבות עמוקה יותר. מינימום הוראות והסברים מאפשרים לתהליך לקרות באופן טבעי.
להתחיל מהחוויה של המשתתפים כדאי קודם לאסוף את התובנות, התחושות והמילים שעולות מהמשתתפים עצמם, ורק לאחר מכן לחבר אותן לתיאוריה או למושגים. כך הלמידה הופכת למשמעותית ומחוברת יותר.
ניהול זמן מדויק שמתי לב לחשיבות של חלוקת הזמנים במהלך הסדנה. עליי להיות מודעת יותר למשך הזמן המוקדש לכל שלב, ולזהות היכן ניתן לקצר או לדייק בהנחיה, כדי לעמוד במסגרת הזמן שנקבעה מבלי לוותר על התוכן המהותי ועל איכות החוויה של המשתתפים.