הרהור מעמיק
- ornasr
- 16 במרץ
- זמן קריאה 1 דקות
עודכן: 15 באפר׳
קראו את התסריט לדוגמה של הרהור מעמיק בעמוד 59 במדריך ההכשרה.
אנו מזמינים אותך לשתף, בתגובה לפוסט זה, בכל שאלה שיש לך בנוגע להרהור מעמיק.
אנו מזמינים אותך למצוא 2 אנשים איתם תוכל להתאמן בהנחיית הרהור מעמיק, באופן אישי או מקוון (למשל 2 חברים שלך, או משפחה או משתתפי הכשרה אחרים או מנחים מוסמכים של התוכנית). לאחר מכן, אנא מלאו 'גליון עבודה של חשיבה עצמית על הנחיה' ושתפו בתגובה לפוסט זה, את 3 הנקודות שלקחתם מהחוויה שלכם בהנחיית הרהור מעמיק.
הרהור מעמיק מאפשר השקטה של המערכות שלנו והתבוננות. אני רואה בו תירגול של שלום. התנאים הם של שלום והרמוניה ואז יש אפשרות גישה להתבוננות גם בנעים וגם בלא נעים.
הנחיתי הרהור מעמיק את ביתי בת ה- 20 ואת בן זוגי. שניהם הגיבו בתחושה טובה לחוויה. מבן זוגי הרגשתי שהוא מתרגש מהאופן שבו הוא התבונן על הדברים ומההבנות שעלו בו. וביתי שיתפה גם היא שהיה לה מאד נעים ומעניין. היא אמרה לי שהיו כמה דברים בהנחייה שהיא לא ממש הבינה ותהיתי לגבי השימוש השגור במילה: תודעה/מיינד והאם הפירוש באמת ברור ומובן באופן דומה למשתתפים ולמנחים. ביתי הוסיפה גם שהיא הייתה שמחה לזמן נוסף בהפסקות שעשיתי כאשר הזמנתי למחשבה. חשבתי שאולי כדאי לי להקליט את עצמי ולהשמיע לעצמי כדי שאוכל לתרגל את…
זו היתה חוויה מעניינת. תירגלתי עם חברה. הרגשתי שההוראה שנתתי לא היתה מספיק מפורשת, ולכן ביקשתי לחדד אותה. כנראה שיש צורך באינטימיות רבה יותר, כדי להיפתח ולשתף פעולה. לכן, תירגלתי עם בן זוגי פעם נוספת, ושם התהליך זרם והיה יותר מצמיח.
הנחיתי הרהור מעמיק של ארבעה חברים אל מול נוף מדברי בסיום מסע הליכה ארוך. הלקחים המרכזיים היו:
לתת לעצמך את המקום המלא להיות המנחה. ככל שאתה יותר משוחרר ומביא את יכולות ההנחיה שלך לידי ביטוי, כך המונחים משוחררים יותר ויכולים להכנס לכך.
לזכור לתת אפשרות ״להפסיק או לזוז״. זמן מה אחר כך אחד החברים ציין שהשמש מעט חזקה ואני נזכרתי שלא נתתי אפשרות מוצהרת לזוז או לשנות מקום או להתכסות וחשוב לתת את זה בשביל ליצור אווירה של אפשרות פתוחה.
שימוש באובייקטים או בסביבה שבה אתה נמצא יכולה להיות דבר משמעותי. לדוגמה אנחנו תרגלנו אל מול הר עריף. הר שהוא מאוד נסתר בתוך איזור שכמעט אין מי שמגיע אליו בארץ. היכולת להשתמש בזה בהרהור המעמיק כמשל לתת - המודע שלנו…
השאלות והנקודות שלקחתי מהכנת והנחיית הרהור מעמיק:
ה"עבודה" של ההרהור המעמיק נעשית ומשפיעה על עצמי, תוך כדי ההכנה וההנחיה.
האם ומתי עליי לפנות אל המשתתפים בזמן ההנחיה בגוף ראשון או שני?
חשוב לחבר אל החוויה גם את התודעה וגם את הגוף (לשים לב לנשימה ולתחושות הגוף).
ההנחיה בעברית מאוד מאתגרת מבחינת מגדר. איך לפנות אל המשתתפים? - בלשון נקבה / זכר / שניהם?
ההרהור הולך ומעמיק כשמחברים את המשתתפים לארוע / חוויה שחוו.
התנסיתי בהנחיה בטלפון, וזהו כלי ידידותי עבורי מזה שנים (קו טלפון להורים לחיילים בלבנון, ועוד) האוזן שלי רגישה (גם עם עזרי שמיעה) לטונים, לצלילים, להתנשמויות, שלפעמים שפת גוף דווקא ממסכת.
כמונחית נכנסתי לריכוז משמעותי כך שמיד התחברתי.
הקלף שבחרתי -שאיפות, שיש לי איתו עניין שלא בדקתי לעומק.
בהמשך עלתה בי תובנה של צורך להרגיש משמעותית,
וממנה גם עלתה תובנת-פיתרון:
שהכל בידיים שלי.
בנקודה זו ראוי לציין שנחוצה היכרות עם הכלי לאנשים שהוא זר להם.
כמנחה, לא שאלתי איך הרגישה המונחה, וכנראה שפיספסתי.
וזו נקודה שלא ברור לי אם יש לבדוק לאחר ההנחיה איך ההרגשה.
*תהיה:
חשוב שמשך ההפסקות בתוך ההנחיה יותאם לקהל. לילדים אולי 5 שניות זה פרק זמן ממושך מדי וייתכן שלאחרים נחוצות הפסקות מרווחות יותר.
וכאן המקום לשאול…