בית-ספר לאקטיביזם חומל

כי חלומות צריך להגשים

אנחנו חיים בזמנים יוצאי-דופן בהיסטוריה האנושית, מתמודדים עם אתגרים שדורות קודמים לא ניצבו בפניהם. אלה זמנים הקוראים לכולנו להשתנות בעצמנו ולסייע זה לזו להשתנות בדרך להחלמת ותיקון חברה ועולם.

בית-ספר לאקטיביזם חומל, אשר נוסד בשנת 2020, הוקם על-מנת לפתח תורות למידה שייסעו בקידום טרנספורמציות אישיות וחברתיות, תוך דגש על הגשמת התורות הללו הלכה למעשה.

בית הספר משלב לימוד של חכמה עתיקה ומודרנית ושואב השראה מפילוספיות מזרחיות ומערביות כאחד, על-מנת לסייע למנהיגות ומנהיגים בכל המגזרים ובכל הגילאים, להתמודד עם האתגרים של המאה ה-21 ולהפוך את התורות לכלים יישומיים בכל תחומי החיים - החינוך, הבריאות, הרווחה, הכלכלה והביטחון.

מתוך הכרה בחשיבותה הרבה של האקדמיה לפיתוח וטיפוח המחשבה האנושית, יפעל בית-הספר לאקטיביזם ליצירת שיתופי-פעולה עם מוסדות אקדמיים מובילים בארץ ובעולם.

16 הקווים המנחים (The 16 Guidelines) היא תוכנית שפותחה על-ידי הארגון לפיתוח חמלה וחכמה (FDCM – Foundation for Developing Compassion and Wisdom).

16 הקווים המנחים הינם מידות אוניברסליות המסייעות לנו לגדול ולהיות בני-אדם אכפתיים, חומלים ולחיות חיים של משמעות. מטרת התוכנית היא לסייע לאנשים לבסס אושר ארוך טווח ותחושת סיפוק לעצמם ולאחרים. כל קו מנחה מייצג ערך אוניברסלי המבוסס על חמלה וחכמה. חמלה היא עמדה מרכזית המובילה לאושר אישי וקולקטיבי. חכמה, המוגדרת כהבנה של תודעתנו ושל המציאות של העולם, היא חיונית לפיתוח חמלה.

16 הקווים המנחים מציעים, כי על-מנת לשנות את הדרך בה אנו חווים את העולם, עלינו להקדיש תשומת לב מעמיקה ל: דרך בה אנו חושבים; לדרך בה אנו פועלים;  לדרך בה אנו מתקשרים; ולדרך בה אנו מוצאים משמעות.

אלפי אנשים ברחבי העולם מצאו שלימוד ואימון בתוכנית הביאו להם אושר וסיפוק בחייהם האישיים והמקצועיים. לאור השותפות ברוח בין תוכנית זו למטרות "בית חולמים" בכלל ובית-הספר לאקטיביזם בפרט, סוכם על הבאת התוכנית לישראל, בשותפות עם קבוצת שנטידווה FPMT ישראל ועם ארגונים נוספים שלהם השקפות ומטרות דומות. מפגש לימוד ראשון מתוכנן לאחר חגי תשרי של שנת 2020.

מכון נלנדה

מכון נלנדה הישראלי/ת, אשר פועל במסגרת עמותת בית חולמים, מציע תוכנית לימודים מקיפה ומעמיקה בתיאוריה ובפרקטיקה הבודהיסטית. המכון נוסד בשנת 2019 על-ידי ד"ר קרן ארבל, ד"ר בועז עמיחי וד"ר אסף סטי אל-בר, אשר משלבים בחייהם את הלימוד התיאורטי והמחקר עם תרגול קפדני והיכרות נרחבת עם מסורות בודהיסטיות שונות. המכון שואף לחבר את שני אפיקי הלימוד האלו, העיוני והתרגולי, באופן הרמוני, ולהנגישם עבור קהל המתרגלות/ים הישראליות/ים שבחרו ללכת בדרך הבודהיסטית. להשקפת מייסדי המכון, התרגול מעמיק מתוך לימוד עיוני רחב אופקים. באותה מידה, הם מאמינים כי אין טעם בלימוד העיוני בלבד, אם הוא אינו מלווה בתרגול הלכה למעשה ואימון התודעה בהתבוננות מדיטטיבית. כך הלימוד יכול להפוך לתבוּנה (ולא רק לידע), שממנה יכולה לנבוע חוכמה משחררת. להבנתם, מרבית הטקסטים הבודהיסטיים הם למעשה הנחיות לתרגול, וכך הם בוחרים לקרוא אותם וללמד אותם. ‎‎

במסגרת תוכנית הלימודים הדו-שנתית המוצעת במכון, מתקיימים ימי לימוד ותרגול ארוכים, בני שמונה שעות כל פעם, המאפשרים התמסרות וחוויה אישית של החומר הנלמד. התוכנית משלבת לימוד עיוני, קריאה בטקסטים מקוריים, דגש רב על זמן תרגול וליווי אישי, הכל בקבוצה איכותית של מתרגלות/ים ותיקות/ים ומסורות/ים לדרך.

נלנדה היה שמה של אחת האוניברסיטאות המנזריות הגדולות של הבודהיזם בצפון הודו. שרידיה ממוקמים עד היום בקרבת הכפר בודגאיה - המקום שבו הגיע הבודהה לחוויית ההתעוררות שלו. בנלנדה למדו אלפי נזירים, מזרמי הבודהיזם השונים של אותה עת. הם העמיקו בלימוד התיאורטי, הרבו לדון (to debate) בנושאים הנלמדים, הכירו את כל הטקסטים החשובים של המסורות השונות, ופגשו מורים ותלמידים מזרמים שונים ומגוונים. במקביל עסקו הנזירים גם בתרגול מדיטציה ובהגשמת הדרך. אופן הלימוד בנלנדה היה אינטגרלי וכלל לימוד, הרהור מעמיק בלימוד והתבוננות מדיטטיבית לאור הלימוד. לימוד ותרגול היו שזורים זה בזה באופן שהעמיק את ההבנה והחוכמה המשחררת.

  מידע נוסף ניתן למצוא באתר המכון, כאן